Dane kontaktowe
Wystawiona przez:
Użytkownik ukryty
Telefony stacjonarne:
brak
Telefony komórkowe:
brak
E-maile:
brak

Dane aukcji
Treść aukcji

HAFT I ZDOBIENIE STROJU LUDOWEGO Pietkiewicz

Witamy na naszej aukcji

Której przedmiotem jest:

HAFT I ZDOBIENIE STROJU LUDOWEGO

Tekst: Kazimierz Pietkiewicz
Wybór i opis ilustracji: Zofia Czasznicka i Jadwiga Nowak

Stan książki: BARDZO DOBRY, drobne przebarwienia okładki w środku,
Wydawnictwo: Sztuka 1955
Stron: 72 strony tekstu + 139 ilustracji
Okładka: TWARDA

Przesyłka ekonomiczna: 9,50zł
Przesyłka priorytetowa: 11,00zł
Pobranie: 13,00zł

Spis tablic:


Tablice jedno barwne

GÓRALSZCZYZNA I JEJ POGRANICZE

1. BACA STYRCUŁA. Wieś Brzegi, pow. Nowy Targ.

2. PARZENICA GÓRALSKA. Wieś Ząb, pow. Nowy Targ.'Haftował Andrzej Bosak w 1951 r.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czarnym; środek gwiazdy, motyw
kwiatowy i inne motywy w kolorze różowym, czerwonym i szafirowym. Ściegi: łańcuszek, krzyżowany
„Janina", środek koła podzielony łańcuszkiem na cztery pola (wydziergane), dzierganiem wykonane
środki pętli i motyw kwiatowy.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w 'Zakopanem.

3. ZAWODOWY HAFCIARZ FRANCISZEK HAZA PRZY PRACY. Wieś Olcza pow. Nowy Targ.

4. FRAGMENT PARZENICY GÓRALSKIEJ. Wieś Ratułów, pow. Nowy Targ. Haftował Jan Wirmański w 1951 r.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą czerwoną i czarną; gwiazda w kolorze zielonym,
żółtym i niebieskim, ściegi: łańcuszek z dodatkiem ściegów krzyżowanych, w środku pętli i trójkątów
ścieg dziergany.
Z» zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

5. PARZENICA GÓRALSKA. Wieś Jurgów, pow. Nowy Targ.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czerwonym, granatowym, żółtym
i zielonym. Ściegi: łańcuszek, atłasek w listkach, kwiatki wykonane ściegiem dzierganym; przy rozcięciu
ścieg zakopiański wykonany dwa razy dwoma kolorami nici, podkreślony łańcuszkiem.

6. FRAGMENT SUKMANY. Wieś Trybsz, pow. Nowy Targ.
Materiał: ciemnobrązowe grube sukno samodziałowe. Haft czerwoną i białą nicią wełnianą. Ściegi: łańcuszek
i ścieg zakopiański; na brzegu i w miejscu przyszycia kołnierza aplikacja z czerwonego sukna;
z tegoż sukna wycięte kółeczka przytrzymane węzełkiem, tak samo jak trójkąciki aplikacji.

7. PARZENICA GÓRALSKA. Wieś Orawka, pow. Nowy Targ. Haftował Jan Stechura w 1951 r.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Zdobienie naszyciem czarnej tasiemki wełnianej i szutażem; rozcięcie
przypora obszyte czerwonym i zielonym, ciętym w paski suknem.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

8. HAFTOWANY PANTOFEL KOBIECY—TZW. „PAPUĆ". Wieś Ciche, pow. Nowy Targ.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft kolorową nicią wełnianą z przewagą koloru czerwonego i różowego.
Ściegi: krzyżowany (zakopiański) wykonany dwa razy, raz jednym kolorem, raz drugim; punkty
krzyżowania się ściegów przytrzymane ściegiem za igłą; pozostałe motywy wykonane ściegiem płaskim,
łodyżki sznureczkiem (żyłką).
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

9. HAFTOWANE ZAKOŃCZENIE DOŁU SPODNI. Wieś Szczawnica, pow. Nowy Targ. Haftowała Zofia Szczepaniak
w 1950 r.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czerwonym, żółtym, zielonym, niebieskim,
różowym i białym. Ściegi: łańcuszek, łańcuszek okręcany, ścieg „Janina" przytrzymany w punktach
skrzyżowania ściegiem za igłą; atłasek skośny w listkach przedzielonych łańcuszkiem okręcanym;
pojedyncze ściegi tworzące gwiazdki i trójkąty.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem

10. FRAGMENT KAMIZELKI. Wieś Szczawnica, pow. Nowy Targ.
Materiał: czarne sukno fabryczne. Haft kolorowym jedwabiem. Ściegi: łańcuszek w liniach ciągłych,
bądź też pojedyncze oczka łańcuszka przyszyte oddzielnym ściegiem; ścieg „Janina" przytrzymany na
jednej linii krzyżowania się nitek stębnówką; ścieg „Janina" bez przytrzymania; ścieg zwany kurpiowskim
wykonany raz lub w trzech rzędach; łodyżki wykonane sznureczkiem i wąskim atłaskiem skośnym; w kwiatach,
pączkach i listkach ścieg płaski; ornament dopełniają gdzie niegdzie cekiny przyszyte dwoma ściegami
i guziczki metalowe.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

11. GÓRNA CZĘŚĆ SPODNI. Wiej Gostwica, pow. Nowy Sącz.
Materiał: ciemnogranatowe sukno fabryczne. Haft kordonkiem bawełnianym. Ściegi: łańcuszek, krzyżowany
„Janina", pojedyncze ściegi tworzące gwiazdki; cekiny i paciorki; część środkowa na parzenicy
(serce) wykonana aplikacją z czerwonego sukna; aplikacja przyszyta łańcuszkiem, na niej haft ściegiem
„Janina", łańcuszkiem, paciorkami i cekinami; aplikacją wykonany jest też pas boczny; brzegi aplikacji
wycięte w ząbki przyszyte ściegami; na aplikacji haft łańcuszkiem; na uwagę zasługuje warkoczyk spleciony
z nitek kordonku i przyszyty kryto.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

12. KIESZEŃ SUKMANY. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał: ciemnobrązowe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czerwonym, żółtym, zielonym
i fioletowym. Ściegi: łańcuszek, ostre kąty otrzymane przez przyszycie oczka łańcuszka w punkcie
załamania oddzielnym ściegiem; rozcięcie obszyte sznureczkiem i lamówką z czerwonego sukna.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

13. NAROŻNIK SUKMANY — DOLNA CZĘŚĆ PRZODU. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał i nici jw. Kołnierz i zapięcie podkreślone aplikacją z czerwonego sukna. Ściegi: na tle czerwonego
sukna haft łańcuszkowy i aplikacja przyszyta ściegami skośnymi w dwóch kolorach; brzeg wykończony
lamówką, obok lamówki sznureczek falisty, kryto przyszyty; pozostały ornament na tle brązowym wykonany
łańcuszkiem i pojedynczymi ściegami prostymi i skośnymi.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

14. ZAKOŃCZENIE RĘKAWA SUKMANY. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał i nici jw. Ściegi: łańcuszek i pojedyncze ściegi tworzące linie łamane (jak ścieg kurpiowski), pazurki.

15. FRAGMENT SERDAKA GÓRALSKIEGO. Wieś Kasina, pow. Limanowa.
Materiał: biała skóra obszyta czerwonym barankiem. Aplikacja ze skóry barwionej na kolor bordo. Haft
paskami skóry. Ściegi: aplikacja przyszyta za pomocą nałożonych na brzegach skóry kilku wełnianych
czerwonych nitek, które są razem ze skórą przyszyte do tła czarną nitką wełnianą; inne paski skóry przewlekane
są przez tło, jakby były haftowane nitką: stębnówką i ściegiem przed igłą; wycięte ze skóry
i wytłaczane guziczki przyszyte nitką.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

16. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Podegrodzie, pow. Nowy Sącz.
Materiał: czarny aksamit. Naszycia z kolorowych paciorków z dodatkiem cekinów; wykończenie pachy
i podkrój szyi ozdobiony sznureczkiem zielonym, kryto przyszytym.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

17. WSPÓŁCZESNY GORSET WZOROWANY NA DAWNYCH: a) PRZÓD, b) PLECY. Haftowała Helena Roj-
Kozłowska w 1951 r.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft bawełnianą nicią czerwoną i czarną (nitka czarna jest znacznie
cieńsza). Ściegi: przód haftowany ściegiem łańcuszkowym i przy zapięciu krzyżowanym, wykonanym
dwukrotnie, raz jednym kolorem, raz drugim. Plecy haftowane tylko łańcuszkiem.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

18. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ (typ dawniejszy). Wieś Jurgów, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft ciemnobrązową nicią jedwabną. Ściegi: dwa rodzaje krzyżyków.
Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

19. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ (typ nowszy). Wieś Jurgów, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft jedwabną nicią ciemnobrązową. Ściegi: łańcuszek, atłasek, krzyżyki,
siatka nakładana.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

20. FRAGMENT CHUSTKI CZEPCOWEJ. Wieś Gostwica, pow. Nowy Sącz.
Materiał: białe płótno fabryczne. Haft czerwoną nicią bawełnianą z dodatkiem złotych cekinów. Ściegi:
łańcuszek i atłasek prosty.

21. FRAGMENT CHUSTKI CZEPCOWEJ. Wieś Tylmanowa, pow. Nowy Targ. Haftowała Maria Kozielec w 1951 r.
Materiał: czarny jedwab. Haft nicią jedwabną w kolorze czerwonym, zielonym, szafirowym i żółtym,
ściegi: ścieg płaski, atłasek skośny, sznureczek.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

22. FRAGMENT MANKIETU KOSZULI KOBIECEJ. Zakopane.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek wypukły, sznureczek, wałeczek,
dziurki, ażurek wyciągany obhaftowany wałeczkiem, ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

23. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Witów, pow. Nowy Targ.
Materiał: cienkie płótno wiejskie. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: wałeczek na podłożonej nitce,
atłasek, ażurek wyciągany, ażurek wycinany, w zakończeniu ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

24. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Ciche, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie podwójnie złożone. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: dziureczki,
ażurek wycinany, stębnówka, dziurki brzeżne. Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

25. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Witów, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie podwójnie złożone. Haft białym kordonkiem bawełnianym. Ściegi:
atłasek, sznureczek, wałeczek na podłożonej nitce, stębnówka, ząbki robione szydełkiem.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

26. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Witów, pow. Nowy Targ.
Materiał: lniane płótno wiejskie podwójnie złożone. Ściegi: atłasek wypukły, sznureczek, ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

27. NAROŻNIK CHUSTKI OCZEPINOWEJ „ZAPASKI". Wieś Ząb, pow. Nowy Targ.
Materiał: biały batyst. Haft białą nicią bawełnianą, ściegi: haft tzw. angielski, dziurkowany z pajączkami,
dziurki łączone; zakończenie — ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

28. NAROŻNIK CHUSTKI OCZEPINOWEJ. Wieś Ząb, pow. Nowy Targ.
Materiał: biały batyst. Haft cienką białą nicią. Ściegi: atłasek wypukły, ażurek wycinany w dużych dziurkach
zgrubionych i owalnych, dziurki okrągłe, dziurki w kształcie listków, wałeczek, dziurki brzeżne.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

KRAKOWSKIE

29. NAROŻNIK CHUSTKI CZEPCOWEJ.
Materiał: biały batyst. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek wypukły, dziurki, w środku ażurów
pajączki, zakończenie wykonane na zasadzie ściegu tureckiego, wzbogaconego środkowym ażurkiem.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

30. FRAGMENT CHUSTKI CZEPCOWEJ. Wieś Węgrzce, pow. Kraków.
Materiał: cienkie płótno bawełniane. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek wypukły, wałeczek
w łodyżkach i żyłkach listków, dziurki łączone, środki kwiatków — ażurki wycinane wykonane cienką
nitką, niektóre listki wypełnione ściegiem za igłą, czyli stębnówka albo ściegiem piaskowym; zakończenie
wykonane na zasadzie ściegu tureckiego, wzbogaconego środkowym ażurkiem.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

31. NAROŻNIK CHUSTKI CZEPCOWEJ. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: haft przewlekany, dziurki łączone;
na zakończeniu dziurki brzeżne.
Ze zbv»6w Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

32. FRAGMENT PRZODU KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Wykonała Felicja Curyiow 1927r.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft nicią bawełnianą czerwoną i czarną. Ściegi: atłasek, sznureczek
i dzierganie w ząbkach, w zakończeniu kryzki dziurki brzeżne.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

33. KRYZKA KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Wykonała Wojciechowa Tretka.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft czerwoną i czarną nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek prosty,
wałeczek, sznureczek, drobne punkty wykonane ściegiem za igłą, „pęczki"; wykończenie czerwoną koronką
szydełkową.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

34. KAFTANIK KOBIECY: a) CAŁOŚĆ, b) FRAGMENT RĘKAWA. Zakupiony pod Krakowem w 1936 r.
Materiał: wełna ciemnoniebieska..Aplikacja z czarnego aksamitu, naszycie wełnianej tasiemki maszynowej
i tasiemki falistej; haft naturalnym jedwabiem w kolorze różowym, niebieskim, białym i zielonym w dwóch
odcieniach. Ściegi: aplikacja przyszyta na maszynie, podkreślona naszytą falistą tasiemką; haft na aplikacji:
sznureczek, atłasek prosty i skośny.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

35. KAFTANIK KOBIECY NOSZONY NA GORSET: a) CAŁOŚĆ, b) FRAGMENT. Wieś Zielonki pow. Kraków.
Materiał: niebieskoturkusowa wełniana tkanina fabryczna. Haft nicią jedwabną, naszywane cekiny.
Ściegi: atłasek w kółeczkach i listkach, sznureczek, ścieg cieniowany w płatkach dużego kwiatu i w pączkach
oraz ścieg płaski.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

36. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY, c) FRAGMENT HAFTU NA GORSECIE.
Materiał: sukno niebieskie. Haft prawdziwym jedwabiem; naszywane porcelanowe koraliki i guziki,
chwasty wykonane z bajorka, pompony z jedwabnych amarantowych guzików, cekiny. Ściegi: ścieg cieniowany
w kwiatkach i listkach, drobne kwiaty wykonane ściegiem płaskim, sznureczek; w tle naszywane
cekiny.

37. PRZÓD GORSETU. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska.
Materiał: czarny aksamit. Haft jedwabiem różowym, pomarańczowym, białym, żółtym, jasnozielonym
i oliwkowym, naszywane cekiny. Ściegi: ścieg płaski, cieniowany, cekiny naszyte za pomocą drobnych
koralików.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

38. FRAGMENT SPÓDNICY.
Materiał: szafirowa wełna. Haft nicią jedwabną, aplikacja z czarnego aksamitu. Ściegi: haft maszynowy
w kwiatach rzuconych na spódnicę, na pasie aksamitu ścieg cieniowany, płaski, sznureczek i cekiny przytrzymane
małym koralikiem.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

39. FRAGMENT ZAKOŃCZENIA DOŁU FARTUCHA. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Haftowała Anna Janas.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft białą nicią, ściegi: środkowe pola motywów w kształcie liści
bzu i kwadraty wykonane ażurkiem wyciąganym; ażur otoczony dziurkami łączonymi bądź ażurem wykonanym
na zasadzie ściegu tureckiego; w polach ażurowych dziurki łączone dziergane; listki wykonane
atłaskiem.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

40. FRAGMENT ZAKOŃCZENIA DOŁU FARTUCHA. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska.
Materiał: czerwona tkanina bawełniana. Haft kolorową nicią jedwabną. Ściegi: atłasek, łańcuszek, dzierganie
płaskie w motywach kwiatowych; wykończenie ząbkami dzierganymi.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

41. SUKMANA: a) FRAGMENT PRZODU, b) FRAGMENT BOCZNEGO ROZCIĘCIA.
Materiał: białe sukno fabryczne. Zdobienie czarnym sznureczkiem wełnianym; podszycie kołnierza i oblamowanie
z czarnego sukna. Ściegi: sznureczek kryto przyszyty.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Łanowych w Mlocinach.

42. SUKMANA: a) DOLNY NAROŻNIK, b) FRAGMENT BOCZNEGO ROZCIĘCIA.
Materiał: jasnopopielate sukno samodziałowe. Haft wełną w kolorze jasnoczerwonym, różowym, ciemnoczerwonym,
jasnozielonym. Ściegi: łańcuszek, dzierganie, ścieg krzyżowany, cekiny przytrzymane małymi
koralikami; brzeg sukmany obszyty czerwonym suknem i skręconym sznureczkiem, kryto przyszytym.
Ze Zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

43. FRAGMENT ŚUKMANY.
Materiał: granatowe sukno fabryczne. Haft bawełnianą nicią „moulinć" koloru buraczkowego i metalowym
złotym sznureczkiem. Ściegi: ścieg krzyżowany; linie proste tworzy przyszyty metalowy, złoty
sznureczek.
Ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie,

44. KOŁNIERZ SUKMANY. Wieś Zaborowo, pow. Brzesko.
Materiał: brązowe sukno samodziałowe. Haft nicią wełnianą w kolorze czerwonym i amarantowym.
Ściegi: łańcuszek, ścieg „Janina" i pojedyncze ściegi tworzące gwiazdki.

45. KAFTAN WIERZCHNI: a) PRZÓD, b) FRAGMENT PRZODU. Wiel Wilamowice, pow. Bielsko-BiaJa.
Materiał: jaskraworóżowa, cienka wełenka. Zdobienie naszytym fioletowym, gniecionym pluszem i tasiemkami
w kolorze złotym, zielonym, białym i niebieskim.

46. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Wilamowice, pow. Bielsko-Bjala.
Materiał: białe płótno fabryczne. Haft żółtozłotawą nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek, ścieg zbliżony
do atłasku; zakończenie u góry supełkami.

RZESZOWSKIE

47. KOBIETA W HAFTOWANEJ KOSZULI. Wieś Grebów, pow. Tarnobrzeg

48. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Grebów, pow. Tarnobrzeg.
Materiał: białe płótno bawełniane. Haft czarną nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek, ścieg krzyżowany,
dzierganie.

49. „ZATYCZKA" NOSZONA NA CZOLE. Wieś Majdan, pow. Jarosław.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft nicią czerwoną. Ściegi: sznureczek, stębnówka, krzyżyki, atłasek
skośny. Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mbcinach.

50. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Naklik, pow. Biłgoraj.
Materiał: białe płótno lniane. Haft ciemnobrązową nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek, atłasek prosty,
atłasek skośny.

51. NAROŻNIK „RANTUCHA", ZWANEGO INACZEJ „OBRUSKĄ" LUB „ZAWICIEM". Okolice Rzeszowa.
Materiał: wiejska lniana tkanina ozdobna (osnowa i wątek wiążący — len biały, wątek zdobniczy tworzący
wzór — czerwony; w wątku zdobniczym nici bawełniane). Haft czarną nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek
prosty i skośny.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

52. FRAGMENT „RANTUCHA". Okolice Rzeszowa.
Materiał: białe płótno lniane. Haft białym kordohkiem. Ściegi: atłasek prosty i skośny, dziurki, mereżka
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

53. FRAGMENT „RANTUCHA". Okolice Rzeszowa.
Materiał: grube płótno wiejskie. Haft grubą białą nicią. Ściegi: atłasek prosty i skośny; w środku pasa
dziurki. Fragment znacznie powiększony.

54. CZEPIEC NOSZONY „NA KOCZKU"- NA CZUBKU GŁOWY. Wieś Kosina, pow. Łańcut.
Materiał: różowy jedwab (satyna). Haft jedwabiem białym i błękitnym. Ściegi: ścieg płaski, atłasek skośny
w małych listkach, na łodyżkach wykonanych sznureczkiem cekiny przytrzymane przyszytym paciorkiem.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

55. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Piasek Dolny, pow. Kolbuszowa.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft czerwoną nicią bawełnianą. Ścieg krzyżykowy.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

56. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wie! Piasek Dolny, pow, Kolbuszowa.
Materiał: białe płótno lniane. Haft nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek i ścieg dziergany.

57. FRAGMENT KORONKI KLOCKOWEJ UŻYWANEJ JAKO WSTAWKA DO FARTUCHA.
Materiał: nici lniane.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

58. FRAGMENT KORONKI KLOCKOWEJ UŻYWANEJ JAKO WYKOŃCZENIE FARTUCHA.
Materiał: nici lniane.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

59. FRAGMENT ZAKOŃCZENIA DOŁU FARTUCHA. Pow. Łańcut.
Materiał: biała bawełniana tkanina fabryczna. Haft cienką nicią bawełnianą koloru niebieskiego i czerwonego.
Ściegi: w kółeczkach i listkach atłasek prosty, łodyżki i kontury kwiatów wykonane sznureczkiem,
niektóre płaszczyzny zapełnione ściegiem za igłą (dziobanka, maczek), na zakończeniu ząbki dziergane.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

60. FRAGMENT ZAKOŃCZENIA DOŁU FARTUCHA. Wieś Jeżewo, pow. Nisko.
Materiał: białe płótno wiejskie. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek płaski w trójkątach
i wypukły w listkach, dziurki, u dołu ząbki dziergane.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

61. PRZÓD GORSETU.
Materiał: czarny aksamit. Zdobienie barwnymi paciorkami, cekinami i bajorkiem.
Ze zbiorów Muzeum w Łańcucie.

62. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Kamień, pow. Nisko.
Materiał: kremowy adamaszek. Zdobienie naszywaną tasiemką wełnianą koloru ciemnomalinowego
i tasiemką bawełnianą; naturalny kolor bawełny przeplatany złotą nitką.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

63. PRZÓD SUKMANY.
Materiał: ciemnobrązowe sukno samodziałowe. Zdobienie naszywanym kryto sznureczkiem, skręcanym
z wełnianych białych nici. Frędzelki zrobione z tych samych nici wełnianych.

LUBELSKIE

64. KOŁNIERZ KOSZULI KOBIECEJ: a) CAŁOŚĆ, b) FRAGMENT. Wieś Chmiel, pow. Lublin.
Materiał: lniane płótno wiejskie, podwójnie złożone. Haft kordonkiem bawełnianym w kolorach: gwiazdy
czerwone, środki gwiazd niebieskie, kwadraciki czarne i żółte. Ściegi: krzyżykowy i krzyżowany „Janina"
wykonany białą nitką w liniach prostych; zakończenie ściegiem dzierganym.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

65. FRAGMENT KOŁNIERZA KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Krzczonów, pow. Lublin.
Materiał: lniane płótno wiejskie, podwójnie złożone. Haft cienką nitką bawełnianą w kolorze czerwonym,
żółtym i białym. Ściegi: ścieg dziergany, krzyżyki, łańcuszek, stębnówka, sznureczek, ścieg „Janina";
dzierganie zakańcza brzegi kołnierza i wypełnia kółeczka; łańcuszek zaznacza linie proste i łamane oraz
koliste, oplata dziergane kółeczka; wykończenie dzierganiem i tasiemką ząbkowaną.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

66. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ — TZW. „OSZEWECZKA Z FALBANKĄ". Wieś, Krzczonów, pow. Lublin.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Ściegi: w liniach prostych krzyżowany w rodzaju ściegu „Janina" oraz
mereżka, której słupki są okręcone, tak że nitki tkaniny są niewidoczne; marszczenie „w kule" polegające
na tym, że na nitkach idących w poziomym kierunku, stanowiących same marszczenie, wyszywa się wzór
ściegiem za igłą. Przez ściągnięcie lnianej nitki tworzy się wypukły wzór; na zakończeniu dzierganie
i przyszyta tasiemka.

67. KOŁNIERZYK KOSZULI KOBIECEJ. Pow. BUgoraj.
Materiał: białe płótno lniane. Haft nicią bawełnianą. Ściegi: krzyżyki, dzierganie, stębnówka, łańcuszek,
brzeg kołnierza przy zapięciu i plisa przy zapięciu koszuli — ścieg krzyżowany.

68. FRAGMENT RĘKAWA KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Włodawa.
Materiał: lniane płótno samodziałowe, przetykane nićmi bawełnianymi w kolorze czerwonym i granatowym.
Haft tkany.
Ze zbiorów Centrali Przemyślu Ludowego Artystycznego,

69. „ZATYCZKA" NOSZONA NA CZOLE. Pow. Biłgoraj.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft czarną, cienką nitką bawełnianą. Ściegi: łańcuszek, gwiazdki
z pojedynczych ściegów, atłasek skośny między motywami wykonanymi łańcuszkiem, przy zakończeniu
atłasek prosty, wzbogacony ściegami za igłą. Fragment znacznie powiększony.

70. .ZATYCZKA" NOSZONA NA CZOLE. Pow. BUgoraj.
Materiał: białe płótno bawełniane. Haft cienką czerwoną nitką bawełnianą. Ściegi: łańcuszek i ścieg krzyżowany
; trójkąty nad ściegiem krzyżowanym wykonane ściegiem zbliżonym do atłasku; brzeg dziergany
na podwójnie złożonym materiale. Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

71. KAFTAN KOBIECY: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Chmiel, pow. Lublin.
Materiał: czarna wełna fabryczna. Zdobienie maszynową stębnówką podkreślającą krój kaftana; w pasie
aplikacja z ciemnogranatowego aksamitu wycięta w zęby i w środku w okienka. Aplikacja przyszyta
maszynową stębnówką; w okienkach wstążeczki jedwabne czerwone i żółte; pod ząbkami złoty galonik;
plisowana baskinka zdobiona naszywanymi wełnianymi tasiemkami w kolorze żółtym i białym; dół
baskinki zakończony wąskim czerwonym hafcikiem, mankiety zakończone ciemnogranatową aplikacją.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

72. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Bychawka, pow. Lublin.
Materiał: czarny aksamit. Zdobienie tasiemkami złocistymi i białymi, mieniącymi się cekinami, które
przyszyte są za pomocą paciorków.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

73. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Borysów, pow. Puławy.
Materiał: cienka wełna koloru białego. Obszycie tasiemką granatową wełnianą i bawełnianą oraz białą
tasiemką ząbkowaną. Tasiemka granatowa przyszyta stębnówką maszynową, tasiemka biała przyszyta
kryto ręcznie.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

KIELECCZYZNA I OPOCZYŃSKIE

74. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Opoczno.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft nitką bawełnianą białą, czarną, niebieską i czerwoną. Ściegi: atłasek
prosty, atłasek skośny, ścieg płaski, pojedyncze ściegi skośne, stębnówką i ścieg kurpiowski okręcany.

75. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Opoczno.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft nicią bawełnianą w kolorze czarnym i białym. Ściegi: krzyżyki,
atłasek prosty, stębnówką; wykończenie koronką fabryczną.

76. FRAGMENT MANKIETU KOSZULI KOBIECEJ.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft nicią bawełnianą w kolorze czarnym, białym, czerwonym i niebieskim.
Ściegi: alłasek, krzyżyki (dwa rodzaje), stębnówką, pojedyncze ściegi płaskie; wykończenie plisowanym
płótnem. Fragment znacznie powiększony.

77. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Opoczno.
Materiał: lniane płótno wiejskie. Haft nitką bawełnianą białą i czarną. Ściegi: nitką czarną wykonana
stębnówką, krzyżyki, atłasek prosty; nitka biała — atłasek prosty w trójkątach i kwadracikach, wałeczek
w krótkich liniach prostych i ścieg kurpiowski okręcany.

78. FRAGMENT PRZODU KOSZULI MĘSKIEJ. Pow. Opoczno.
Materiał: samodziałowe płótno. Haft nicią bawełnianą w kolorze czerwonym, niebieskim, żółtym i czarnym.
Ściegi: krzyżyki, stębnówką; ozdobnie przyszyta biała tasiemka.

79. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Nida, pow. Kielce.
Materiał: szafirowa wełna fabryczna. Zdobienie wełnianymi tasiemkami w kolorze czerwonym, zielonym,
bordo i żółtym (zdobienie plastyczne przez specjalne przyszycie w rytmicznych odstępach). Między tasiemkami
przyszyty ściegiem niewidocznym galonik; metalowe srebrzyste guziczki na ciemnogranatowej
aksamitce; guziki do zapinania różowe, z boku cekinki.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinack.

80. MANKIET KAFTANA. Pow. Opoczno.
Materiał: czarna wełna fabryczna. Zdobienie aplikacją z czarnego aksamitu, przyszytą stębnówką maszynową
i przymarszczonym materiałem; ornament tworzą rytmicznie przyszyte guziki; wykończenie czarną
koronką fabryczną.

MAZOWSZE

81. KURPIANKI Z MYSZYŃCA UCZĄ SIĘ HAFTOWAĆ U ANNY KORDECKIEJ.

82. CZEPIEC ŚLUBNY, TZW. „SZLACHECKI". Pow. Pułtusk.
Materiał: tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą, ścieg przewlekany.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

83. SZARFA DO WIĄZANIA CZEPCA ŚLUBNEGO, TZW. „SZLACHECKIEGO". Pow. Pułtusk.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nitką bawełnianą, obszycie koronką fabryczną. Ścieg przewlekany.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

84. FRAGMENT CZEPCA. Pow. Pułtusk.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ścieg przewlekany. Wykończenie koronką
fabryczną.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

85. CZEPIEC. Wieś Człekówka, pow. Mińsk Mazowiecki.
Materiał: koronka fabryczna z przodu obszyta ząbkowaną tasiemką fabryczną; denko czepka — koronka
ręczna wykonana na drutach.

86. KOSZULA KOBIECA: a) FRAGMENT KOŁNIERZA, b) MANKIET. Wieś Cieńsza, pow. Pułtusk. Haftowała Maria
Pogłodowa, koronkę wykonała Helena Juścińska w 1948 r.
Materiał: lniane płótno wiejskie, podwójnie złożone. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: łańcuszek,
stębnówką, dziurki, atłasek, dzierganie, ażurki wycinane w kółeczkach (nitki ażurka okręcane bardzo
gęsto), zakończenie bawełnianą koronką szydełkową.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

87. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Pułtusk.
Materiał: białe płótno bawełniane, fabryczne, podwójnie złożone. Haft czerwoną nicią bawełnianą z dodatkiem
czarnej. Ściegi: łańcuszek, stębnówką w liniach prostych i w małych kółeczkach, koła wykonane
dzierganiem i łańcuszkiem, płaszczyzny trójkąta, linie proste i otok kół dzierganych ściegiem tzw. kurpiowskim;
na zakończenie koronka szydełkowa z bawełnianego kordonku.

88. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Pułtusk.
Materiał: lniane płótno podwójnie złożone. Haft nicią bawełnianą czerwoną i czarną. Ściegi: łańcuszek,
małe trójkąty w motywach kół i półkoli — wykonane ściegiem zbliżonym do atłasku; ażurek bez wycięcia
materiału w tle koła i półkola; małe kółeczka ze stębnówki; trójkąt wypełnia ścieg kurpiowski; przy obrębie
trzy rzędy stębnówki, na zakończeniu ręcznie przyszyta koronka szydełkowa.

89. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Pułtusk.
Materiał: bawełniane płótno fabryczne, podwójnie złożone. Haft czerwoną nicią bawełnianą z dodatkiem
czarnej. Ściegi: atłasek w trójkątach z dodatkiem pojedynczych ściegów, łańcuszek, stębnówką w małych
kółeczkach, ścieg kurpiowski oraz ściegi wypełniające płaszczyznę trójkątów dzielonych przez środek;
na zakończenie koronka szydełkowa z kordonku bawełnianego.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

90. KOŁNIERZ KOSZULI KOBIECEJ. Pow. Pułtusk.
Materiał: lniane płótno wiejskie, podwójnie złożone. Haft nicią czerwoną z dodatkiem czarnej. Ściegi:
stębnówką, atłasek, dziurki dziergane, łańcuszek, w środkowym motywie ażurek wycinany; na zakończenie
koronka szydełkowa z nici bawełnianych.

91. KAFTAN KOBIECY: a) PRZÓD, b) FRAGMENT — DÓŁ PLECÓW.
Materiał: cienka wełna różowofioletowa. Zdobienie galonikami z paciorków i cekinów, ozdobną tasiemką,
cekinami i ciętą w trójkąty barwną satyną; na zakończeniu frędzle wełniane. Plecy u dołu bogato zdobione
różnego rodzaju tasiemkami i galonikami z paciorków i cekinów oraz barwnymi trójkątami z satyny.
Marszczenia wykonane są w następujący sposób: każdy prostokątny pasek wszyty w tło zbierany jest pośrodku
i ściągnięty ściegiem przyszywającym, jednocześnie przyszyty jest metalowy guziczek z paciorkiem.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

92. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wilanów.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft ciemnobrązowym jedwabiem. Ściegi: łańcuszek (charakterystyczne
ostre zakończenia listków powstają przez przytrzymanie ostatniego oczka łańcuszka dłuższym ściegiem).
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

93. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Okolice Białej Podlaskiej.
Materiał: czarny jedwab. Zdobienie galonami ze srebrną, złotą i białą nitką, tasiemkami jedwabnymi
w kolorze niebieskim i różowym, cekinami, paciorkami. Haft nicią jedwabną w kolorze niebieskim, różowym
i białym. Ścieg: stębnówka.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

94. GORSET. Wieś Sielce, pow. Gostynin. Haftowała J. Ambrożek około 1910 r.
Materiał: czarny aksamit. Haft wełną różnobarwną z dodatkiem nitek złotych. Ściegi: atłasek prosty,
w ząbkach i listkach otoczony łańcuszkiem; ścieg płaski w trójkątach; pojedyncze ściegi prostopadłe lub
skośne, z których utworzone są gwiazdy (małe) i trójkąty (dłuższe ściegi pojedyncze przytrzymane są ściegiem
za igłą); łodyżki wykonane ściegiem łańcuszkowym; haft wzbogacony złotą, metalową nitką
przyszytą ściegiem krytym.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

95. GORSET. Wieś Rybie, pow. Gostynin. Haftowała Franciszka Szewczyk około 1910 r.
Materiał: kremowa satyna. Duże kwiaty różowe z dodatkiem koloru malinowego i niebieskiego; mniejsze
kwiatki różowe i niebieskie, a środkowe, drobniutkie, na wydłużonej łodyżce, żółte z czerwoną obwódką.
Haft maszynowy.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

96. MANKIET KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Bielonka, pow. Gostynin. Haftowała M. Fijałkowska w 1925 r.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft nicią bawełnianą w kolorach: w kwiatach czerwony, złocisty
i niebieski, w listkach zielony i czarny. Ścieg krzyżykowy; obszycie koronką szydełkową.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

97. PRZYRAMEK KOSZULI KOBIECEJ. Wieś Złaków Kościelny, pow. Łowicz. Haftowała Woźniakowa w 1905 r.
Materiał: białe płótno bawełniane. Haft wielobarwną nicią bawełnianą. Ścieg krzyżykowy.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

98. PRZÓD KOSZULI MĘSKIEJ. Wieś Karsznice, pow. Łęczyca.Kupiony od A. Kaźmierczaka w 1930 r.
Materiał: biała tkanina bawełniana. Haft wielobarwną nicią bawełnianą. Ściegi: na kołnierzu ścieg krzyżykowy,
przód — głównie haft cieniowany, drobne kwiatki i kółeczka — atłasek, w łodyżkach sznureczek.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

99. MANKIET „ZARĘKAWEK" NOSZONY ODDZIELNIE POD RĘKAWEM KAFTANA.
Materiał: biała satyna. Haft kolorowym jedwabiem, różyczki różowe z czerwonym. Ściegi: ścieg cieniowany,
atłasek skośny i sznureczek, naszywane cekinki; wykończenie paskiem różnobarwnych koralików.

100. MANKIET „ZARĘKAWEK" NOSZONY ODDZIELNIE POD RĘKAWEM KAFTANA.
Materiał: zielona tkanina wełniana. Haft wielobarwną nicią wełnianą, różyczki różowe. Ściegi: sznureczek,
atłasek, haft cieniowany, stębnówka maszynowa, kontury większych listków otoczone sznureczkiem; wykończenie
paseczkiem koralików.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

101. KAMIZELKA CIEPŁA NA WACIE: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Złaków Kościelny, pow. Łowicz. Haftowała M. Głowacka
w 1914 r.
Materiał: niebieskozielony aksamit. Haft wielobarwną nicią „mouline", w dolnych bukietach cekinki
i paciorki. Ściegi: atłasek skośny i prosty, dzierganie, haft cieniowany, kwiatki motywu środkowego wykonane
wydłużonymi oczkami łańcuszka, łodyżki sznureczkiem, większość motywów otoczona sznureczIdem;
krój i obszycie podkreślone naszytą szerszą wełnianą tasiemką różową i wąskimi tasiemkami w kolorze
kremowym i jasnoróżowym; tasiemki podkreślające krój mają z jednej strony pas przymarszczonego
aksamitu, z drugiej naszyte paciorki i dwa równolegle idące sznureczki; przód zdobiony przy zapięciu
tasiemkami, barwnym dżetem z paciorków i cekinów, marszczonym aksamitem i guziczkami w kolorze
perłowym i czerwonym, przyszytymi na przemian; niewidoczne zapięcie na haczyki.
Ze tbiorów Muzeum w Łowiczu.

102. GORSET: a) PRZÓD, b) PLECY. Wieś Mysłaków, pow. Łowicz. Wykonany w 1928 r.
Materiał: zielony samodział wełniany o splocie płóciennym. Przód zapinany na wypukłe guziczki niebieskie
z różowym, dziurki dziergane różnobarwną wełnianą nitką. Haft różnobarwną nitką wełnianą. Ściegi:
większe motywy wykonane haftem cieniowanym, mniejsze atłaskiem prostym lub skośnym, kontury i łodyżki
sznureczkiem (żyłką); szycie stębnówką maszynową białą nitką.
Zje zbiorów Muzeum w Łowiczu.

103. FRAGMENT FARTUCHA. Pow. Sieradz.
Materiał: płócienko fartuchowe w białe i różowe paseczki. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek
w listkach i kwiatkach; łodyżki wykonane sznureczkiem w kierunku przeciwnym skrętowi pitki; dziurki,
zakończenie — ząbki dziergane. Haft ujęty w dwa równoległe pasy zakładek.
Ze zbiorów Muzeum w Sieradzu.

WIELKOPOLSKA, KUJAWY, POMORZE

104. CZEPIEC. Wieś Podmokle Wielkie, pow. Sulechów.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: ścieg przewlekany, atłasek, zakończenie
dzierganiem.
Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.

105. CZEPIEC. Okolice Wągrowca, woj. poznańskie.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą i aplikacja tiulem. Ściegi: atłasek, wałeczek,
dziurki łączone, pół dziergane, pół obrobione wałeczkiem.
Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.

106. DENKO CZEPCA. Pow. Szamotuły. Czepiec wykonany w 1947 r.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: dziurki, atłasek, sznureczek, przewlekanie
zastosowane tylko w środku kwiatów, wokół dziurek i ząbków.

107. CZEPEK TIULOWY —„KOPKA Z OKAPEM" I KRYZIK TIULOWY „PANIEŃSKI". Wieś Krobia, pow. Gostynin
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek i wałeczek.
Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.

108. FRAGMENT CZEPCA. Wieś Wielka Dąbrówka, pow. Międzyrzecz. Czepiec wykonany w 1947 r.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nitką bawełnianą. Ścieg przewlekany.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

109. FRAGMENT SERWETY. Wieś Golina, pow. Jarocin. Serweta wykonana w 1948 r.
Materiał: białe płótno lniane. Haft białą nicią bawełnianą. Ścieg tzw. „snutka golińska", dziurki
łączone i brzeżne.
Ze zbiorów Adama Glapy.

110. CZEPIEC. Wieś Smilowice, pow. Włocławek. Wykonała M. Zawadzka w 1954 r.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą, ściegi: wałeczek, atłasek, ścieg dziergany.

111. PODSZYJNIK DO STROJU MĘSKIEGO. Woj. poznańskie.
Materiał: czarny jedwab. Haft barwną nicią jedwabną. Ściegi: stębnówką, łańcuszek w łodyżkach i w linii
łamanej oraz ścieg płaski i kółeczka dziergane od środka.

112. CZEPIEC. Woj. poznańskie.
Materiał: lniane płótno fabryczne. Haft białą nicią bawełnianą, ścieg tzw. „snutkagolińska", kontury
motywów wykonane dzierganiem.
Ze zbiorów Muzeum Kujawskiego we Włocławku.

113. CZEPEK OCZEPINOWY.
Materiał: cienkie lniane płótno fabryczne. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek prosty w listkach,
kwiatkach i kółeczkach; w kwiatkach ażurek wyciągany (siatka); w kwiatkach z dziurek ażurek wycinany
(pajączek); wałeczek; na zakończeniu dziurki brzeżne.
Ze zbiorów Muzeum Kujawskiego we Włocławku.

114. CZEPIEC WESELNY. Pow. Włocławek.
Materiał: biały tiul bawełniany. Aplikacja z batystu bawełnianego przyhaftowana atłaskiem i wałeczkiem,
w listkach atłaski; w środku kwiatów zamkniętych wałeczkiem oraz wokół listków ściegi przewlekane.
Ze zbiorów Muzeum Kujawskiego we Włocławku.

115. CZEPIEC WESELNY. Pow. Włocławek.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą, ściegi: atłasek i wałeczek.
Ze zbiorów Muzeum Kujawskiego we Włocławku.

116. CZEPIEC. Wieś Żarnowiec, pow. Puck.
Materiał: ciemnoniebieski jedwab. Haft złoty, srebrny oraz jedwabiem w kolorze zielonym, żółtym, czerwonym
i różowym. Ściegi: haft nakładany nicią metalową, haft cieniowany, poszczególne motywy
obwiedzione pojedynczą nitką metalową.

117. CZEPIEC.
Materiał: zielonozłoty aksamit. Haft złoty, ściegi: środek motywów kwiatowych — ściegi kładzione na
podwleczeniu ze sznureczka, przyszyte stębnówką; linie ciągłe wykonane złotą nicią fryzowaną, podwójną,
kryto przyszytą; tą samą nitką pojedynczą obwiedzione są wszystkie motywy haftu.
Ze zbiorów Muzeum w Kartuzach.

118. NAROŻNIK CHUSTKI. Wieś Olpuch; pow. Kościerzyna. Haftował Józef Podolski w 1954 r.
Materiał: białe płótno bawełniane. Haft nicią bawełnianą w następujących kolorach: kwiaty niebieskie
z uzupełnieniem koloru bladożółtego, czerwonego i czarnego. Ściegi: atłasek, ścieg krzyżowany i nakładany,
supełki, sznureczek.

119. CZEPIEC. Pow, Olsztyn(J).
Materiał: biały, cienki jedwab, podłożony niebieskim, jedwabistym papierem naklejonym na sztywne
lniane płótno. Haft złotą nicią i cekinami. Ściegi: ścieg płaski, płatki kwiatów i łodygi obwiedzione złotym
sznureczkiem powstałym przez skręcenie dwu nici. Motyw centralny: haft cieniowany obwiedziony sznureczkiem.
Ze zbiorów Muzeum Mazurskiego w Olsztynie.

120. CZEPIEC. Pow. Olsztyn (?).
Opis jw.
Ze zbiorów Muzeum Mazurskiego w Olsztynie.

ŚLĄSK

121. KORONKARKA MARIA GWAREK. Wieś Koniaków, pow. Cieszyn.

122. CZEPIEC. Wieś Koniaków, pow. Cieszyn. Wykonała Maria Gwarek w 1949 r.
Koronka z cienkiej nici lnianej wykonana techniką igiełkową.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

123. FRAGMENT CZEPKA „NACZÓŁKA". Wieś Koniaków, pow. Cieszyn. Wykonała Jadwiga Legierska w 1947 r.
Koronka szydełkowa z cienkiego kordonku. Kwiatki i kółeczka robione oddzielnie, potem łączone; kółka
w środku większych kwiatków obrobione podwójnie; wykończenie podwójnie złożonym płótnem.
Fragment znacznie powiększony.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

124. CZEPEK. Wieś Koniaków, pow. Cieszyn. Wykonała Maria Gwarek w 1949 r.
Koronka szydełkowa z cienkiej lnianej nici.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

125. CZEPEK „NACZÓŁEK". Wieś Koniaków, pow. Cieszyn. Wykonała Maria Gwarek w 1953 r.
Drobna ręczna siatka z cienkiej lnianej nici, przewlekana ukośnie grubszą nicią bawełnianą; zakończenie
koronką szydełkową.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

126. CZEPEK „NACZÓŁEK".
Ręcznie wiązana siatka. Haft białą nicią bawełnianą. Ścieg przewlekany, wykończenie obrębu szydełkiem.

127. FRAGMENT~CZEPKA.
Koronka szydełkowa z białego kordonku.
128. „KABOTEK": a) FRAGMENT KOŁNIERZYKA, b) MANKIET. Wieś Koniaków, pow. Cieszyn.
Materiał: płótno lniane (kabotek uszyty z batystu). Haft czerwoną nicią bawełnianą. Ścieg krzyżykowy.
Ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

129.„ŻYWOTEK". Pow. Cieszyn.
Materiał: aksamit. Haft bajorkiem i cekinami, listki i drobne płatki kwiatów wykonane atłaskiem, na tym
położone ściegi bajorkiem.

130. „ŻYWOTEK". Wisła, pow. Cieszyn.
Materiał: czarny aksamit na podszewce lnianej. Haft nicią jedwabną w kolorze zielonym i bladoróżowym.
Ściegi: sznureczek (żyłka), atłasek skośny w czterech listkach, ścieg płaski w kwiatkach, pączkach
i w bocznych ściegach przy łodyżkach.
Ze zbiorom Muzeum w Gliwicach.

131. ,,ŻYWOTEK"::|a) CAŁOŚĆ, b) FRAGMENT. Wisła, pow. Cieszyn.
Materiał: aksamit na podszewce lnianej. Ramiączka, krawędzie i zęby z przodu obszyte srebrną taśmą.
Haft srebrną nitką metalową, bajorkiem, przy użyciu drobnych koralików i cekinów; drobne kwiatki,
listki i łodyżki haftowane bajorkiem, część koralikami. Ściegi: duże płaszczyzny kwiatków oraz duże
liście haftowane ściegiem kładzionym na podłożeniu; drobne listki, kwiatki oraz łodyżki wykonane bajorkiem
bądź drobnymi koralikami, które przyszyte są wokół płaszczyzn kwiatowych i liści.
Ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

132. „ŻYWOTEK". Wisła, pow. Cieszyn.
Materiał: czarny aksamit na podszewce lnianej. Zdobienie białą tasiemką szerokości 1,5 cm, podszytą
ręcznie kryto.
Ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

133. STRÓJ KOBIECY. Pow. Opole.

134. „ZYWOTEK". Pow. Opole.
Materiał: ciemnoniebieski jedwab. Zdobienie naszytym srebrnym galonem i haftem wykonanym srebrną
nitką metalową oraz jedwabną w kolorze różowym, niebieskim i popielatosrebrzystym. Ściegi: nić metalowa
przyszyta ściegiem krytym; atłasek w listkach, kwiatkach i kółeczkach, sznureczek w łodyżkach.
Ze zbiorów Centrali Przemyślu Ludowego i Artystycznego.

135. FRAGMENT FARTUCHA. Wieś Popielów, pow. Opole. Wykonała Balbina Barczyk około 1935 r.
Materiał: białe płótno. Haft niebieską nicią bawełnianą w dwu odcieniach. Ściegi: atłasek prosty w płatkach
kwiatów i w groszkach, skośny w listkach i gałązkach, łodyżki wykonane sznureczkiem, zakończenie
gwiazdek — supełki, dół wykończony ząbkami dzierganymi.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

136. CZEPIEC KOBIECY. Wieś Biedrzychowice, pow. Opole.
Materiał: biały tiul bawełniany. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: atłasek, dziurki, wałeczek, dzierganie.

137. CZEPIEC. Wieś Greedzin, pow. Koźle.
Materiał: biały batyst. Haft biały. Ściegi: dziurki, ażurek wyciągany, łodyżki i linie ciągłe wykonane
wałeczkiem.

138. DOLNA CZĘŚĆ WSTĄŻKI DO CZEPCA. Wieś Popielów, pow. Opole. Wykonała Balbina Barczyk około 1860 r.
Materiał: biały tiul bawełniany. Aplikacja z cienkiego batystu przyszyta wałeczkiem; dziurki łączone
i zgrabione, na zakończeniu dziurki brzeżne (połowa wykonana wałeczkiem, połowa dzierganiem); atłasek
w listkach, sznureczek w łodyżkach, przewlekanie w większych kwiatkach.
Ze zbiorów^Ministerstwa Kultury i Sztuki.

139. FRAGMENT CHUSTKI CZEPCOWEJ.
Materiał: biały batyst. Haft białą nicią bawełnianą. Ściegi: dziurki, ażurek w dziurkach i w środkach
kwiatów, sznureczek, wałeczek, dziurki brzeżne, atłasek w listkach i w kwiatkach.
Ze zbiorów Muzeum w Gliwicach.

Tablice wielobarwne

I. GORSET. Okolice Szczawnicy, pow. Nowy Targ.
Materiał: sukno fabryczne. Haft nitką wełnianą. Ściegi: łańcuszek, gwiazdki z pojedynczych ściegów
wychodzących z jednego punktu, dziurki do zapięcia dziergane; przy szyi obszycie falistymi tasiemkami
i ząbkami wyciętymi z barwnego sukna.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

II. FRAGMENT KOŁNIERZA I ZAPIĘCIA GUNI ZAKOPIAŃSKIEJ.
Materiał: białe sukno samodziałowe. Aplikacja z sukna fabrycznego przyszyta ściegiem łańcuszkowym
i stębnówką. Haft nicią wełnianą. Ściegi: atłasek, ścieg płaski, łańcuszek, krzyżowany i gałązki dziergane,
stębnówka* sznureczek; brzeg wykończony naszytą czarną tasiemką.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

III. FRAGMENT SERDAKA ZAKOPIAŃSKIEGO.
Materiał: barania skóra garbowana na żółto. Aplikacja ze skóry barwionej przyszyta ściegiem nakłada*'
nym; wąskie paski skóry przyszyte nitką bawełnianą ściegiem skośnym. Haft nitką jedwabną i wąskimi
paskami skóry. Ściegi: atłasek i krzyżowany; haft skórą — ścieg za igłą.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

IV. FRAGMENT KAMIZELKI. Wieś Szczawnica, pow. Nowy Targ.
Materiał: sukno fabryczne. Haft nicią jedwabną. Ściegi: łańcuszek w liniach ciągłych, bądź też pojedyncze
oczko łańcuszka przyszyte oddzielnym ściegiem; ścieg „Janina" przytrzymany na jednej linii krzyżowania
się nitek stębnówką; ściegi krzyżowane; ścieg zwany kurpiowskim wykonany bądź raz, bądź w trzech
rzędach; sznureczek, atłasek skośny, ścieg płaski, pojedyncze ściegi w gwiazdkach i trójkątach.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

V. GÓRNA CZĘŚĆ KOŁNIERZA I ZAPIĘCIE SUKMANY. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał: sukno samodziałowe. Haft nitką wełnianą. Kołnierz i zapięcie podkreślone aplikacją z czerwonego
sukna fabrycznego przyszytą ściegami skośnymi; brzeg wykończony lamówką, obok lamówki sznureczek
falisty kryto przyszyty. Ornament na tle brązowym wykonany łańcuszkiem i pojedynczymi ściegami
prostymi i skośnymi.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

VI. PARZENICA SPODNI. Pow. Nowy Sącz.
Haft kordonkiem bawełnianym. Ściegi: łańcuszkowy i krzyżowany „Janina", pojedyncze ściegi tworzące
gwiazdkiy naszywane cekinki i paciorki; część środkowa motywu parzenicy (serce) wykonana aplikacją
z czerwonego sukna przyszytą łańcuszkiem; na niej haft ściegiem „Janina", łańcuszkiem, paciorkami
i cekinami; rozcięcie i szew wykończone lamówką z czerwonego sukna.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach,

VII. FRAGMENT KAMIZELKI. Wieś Juraszowa, pow. Nowy Sącz.
Materiał: ciemnogranatowe sukno fabryczne. Haft nicią jedwabną. Ściegi: łańcuszek w połączeniu z cekinami
i drobnymi koralikami; na zakończeniu przy plisce sznureczek nakładany.
Ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.

VIII. FRAGMENT GORSETU. Pow. Nowy Sącz.
Materiał: czarny aksamit. Zdobienie haftem paciorkowym i cekinami, haft nicią jedwabną, ściegiem łańcuszkowym.
Że zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

IX. FRAGMENT KOŁNIERZA SUKMANY. ,
Materiał: sukno samodziałowe. Haft grubszą nicią wełnianą i cieńszą bawełnianą. Ściegi: łańcuszek
i ścieg „Janina", naszywane cekiny dwóch wielkości, gwiazdki z pojedynczych ściegów.

X. FRAGMENT GORSETU.
Materiał: sukno fabryczne. Zdobienie naszytymi cekinami i guziczkami oplecionymi dwiema tasiemkami,
złotą i srebrną, gładką i ząbkowaną. Ściegi: atłasek i łańcuszek; szutaż i lamówka z czerwonego sukna;
chwasty z kordonku.
Ze zbiorów Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego.

XI. FRAGMENT KAFTANIKA. Wieś Zielonki, pow. Kraków. Kaftanik wykonany w 1928 r.
Materiał: wełna fabryczna. Haft nicią jedwabną. Ściegi: atłasek w kółeczkach i listkach, sznureczek,
haft cieniowany w płatkach dużego kwiatu, w pączkach i listkach oraz ścieg płaski; cekiny przytrzymane
paciorkami.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

XII. F RAGMENT FARTUCHA. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Haftowała Felicja Curylo w 1925 r.
Materiał: tkanina bawełniana. Haft nicią jedwabną. Ściegi: atłasek prosty i skośny, sznureczek, niektóre
motywy wykonane ściegiem zbliżonym do cieniowanego.

XIII. FRAGMENT GORSETU. Wieś Zalipie, pow. Dąbrowa Tarnowska. Haftowała Felicja Curylo w 1925 r.
Materiał: aksamit. Haft nicią jedwabną. Ściegi: cieniowany z dodatkiem cekinów i paciorków, atłasek,
sznureczek; podkrój szyi i pachy wykończony ząbkami.

XIV. MANKIET CIEPŁEGO KAFTANA NA WACIE. Wieś Grząska, pow. Przeworsk.
Materiał: fabryczna wełniana satyna. Zdobienie naszytymi paciorkami i guziczkami; haft zamyka czarna
wełniana tasiemka.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

XV. PRZÓD GORSETU. Wieś Brusy, pow. Włodawa.
Materiał: satyna bawełniana. Zdobienie naszytymi paskami z kolorowej satyny, żółtą wełnianą tasiemką,
guzikami. Ściegi: tasiemki przyszyte stębnówką maszynową, również maszynową stębnówką wykonany
ornament w tle.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w' Mlocinach.

XVI. FRAGMENT PRZODU KAFTANA. Wieś Chmiel, pow. Lublin.
Materiał: wełna fabryczna. Zdobienie aplikacją z ciemnogranatowego aksamitu; w aksamicie wycięte
okienka, pod aksamitem kolorowe wstążeczki jedwabne; aplikacja przyszyta stębnówką maszynową; pod
ząbkami aksamitu żółty galonik; u dołu plisowana baskinka, zakończona haftem maszynowym.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Mlocinach.

XVII. PRZÓD GORSETU. Wieś Mąchocice Górne, pow. Kielce.
Materiał: wełna fabryczna. Zdobienie haftem, tasiemkami i metalowymi guzikami. Ściegi: atłasek prosty
w listkach, stębnówką okręcana, dwubarwna w linii falistej, dzierganie równoległe do tasiemek i ścieg
krzyżowany przy zapięciu; ścieg krzyżowany i linie faliste wzbogacone pojedynczymi ściegami skośnymi;
tasiemki przyszyte kolorową nitką widocznym ściegiem, żółta tasiemka przyszyta tym samym kolorem.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

XVIII. FRAGMENT KAFTANA. Pow. Pułtusk.
Materiał: cienka wełna fabryczna. Zdobienie wykonane z tasiemek, galoników, cekinów, paciorków
oraz aplikacji ze wstążek. Aplikacja przytrzymana naszytymi cekinami i paciorkami; równolegle do paska
z cekinów i tasiemek biegnie sznureczek z zielonej nitki.
Ze zbiorów Muzeum Kultur Ludowych w Młocinach.

XIX. PRZÓD GORSETU. Wieś Sielce, pow. Gostynin.
Materiał: aksamit. Haft nitką wełnianą. Ściegi: atłasek prosty w listkach, łańcuszek, ścieg płaski w trójkątach
pojedyncze ściegi skośne, z których utworzone są gwiazdki i inne motywy; łodyżki ściegiem za igłą;
haft wzbogacony nitką metalową, przyszytą krytym ściegiem. Podkrój szyi i pachy oraz większe motywy
obwiedzione ściegiem kurpiowskim.
Ze zbiorów Ministerstwa Kultury i Sztuki.

XX. a) FRAGMENT HAFTU STOSOWANEGO DO ZDOBIENIA KOSZUL MĘSKICH I KOBIECYCH.
Materiał: tkanina bawełniana. Haft nitką bawełnianą. Ściegi: krzyżyki, łańcuszek w linii prostej i w ząbkach,
stębnówką, atłasek skośny i sznureczek atłaśkowy w liniach falistych i w kołach; na zakończeniu
dzierganie.
b) FRAGMENT HAFTU STOSOWANEGO NA RAMIENIU KOSZULI KOBIECEJ.
Materiał: tkanina bawełniana. Haft cienką nicią bawełnianą. Ściegi: krzyżyki i stębnówką, gęsty łańcuszek.
c) MANKIET KOSZULI KOBIECEJ.
Materiał: lniane płótno fabryczne. Haft nicią bawełnianą. Ściegi: cieniowany i atłasek skośny w drobnych
listkach, sznureczek atłaskowy w łodyżkach.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

XXI. a) MANKIET ALBO „ZARĘKAWEK" NOSZONY POD RĘKAWEM KAFTANA.
Materiał: aksamit. Haft nicią bawełnianą „moulinć". Ściegi: atłasek skośny lub prosty w drobnych listkach
i kółeczkach; większe płaszczyzny wykonane haftem cieniowanym, łodyżki sznureczkiem,
b) MANKIET ALBO „ZARĘKAWEK" NOSZONY POD RĘKAWEM KAFTANA.
Materiał: aksamit. Haft naszytymi paciorkami i perełkami.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

XXII. FRAGMENT CIEPŁEJ KAMIZELKI NA WACIE. Wieś Ziaków Kościelny, pow. Łowicz. Haftowała M. Glowacka w 1914 r.
Materiał: aksamit. Haft nicią bawełnianą i jedwabną. Ściegi: haft cieniowany, motyw środkowy wykonany
atłaskiem skośnym i ściegiem płaskim, łodyżki sznureczkiem; haft uzupełniają cekiny i koraliki;
podział tła za pomocą aplikacji i ząbkóv ze sznureczka i paciorków.
Ze zbiorów Ału&urn w Łowiczu.

XXIII. FRAGMENT GORSETU ŚLUBNEGO. Wieś Retki, pow. Łowicz. Gorset kupiony w 1928 r.
Materiał: adamaszek bawełniany. Zdobienie jedwabnymi wstążeczkami, naszywanymi niewidocznym sposobem
w kwiatkach; listki przyszyte ściegiem za igłą, żyłki na listkach sznureczkiem; w środku kwiatków
barwne paciorki; baskinka zdobiona małymi bukiecikami ze wstążek; gorset zapinany na ciemne guziczki
w różnych kolorach.
Ze zbiorów Muzeum w Łowiczu.

XXIV. FRAGMENT GORSETU. Wieś Myslaków, pow. Łowicz.
Materiał: cienka wełna samodziałowa na płóciennym splocie. Haft nitką wełnianą. Ściegi: cieniowany,
atłasek skośny i prosty, sznureczek; gorset zapinany na wypukłe guziczki niebieskie i różowe; dziurki
dziergane wełną w różnych odcieniach zielonych.

ZAPRASZAMY NA INNE NASZE AUKCJE !!!

e0ff0450dcd2e239med.jpg

b7fcd30a0100a351med.jpg

cd966409532caa09med.jpg

694d2200bb186100med.jpg

b0af3725ae314900med.jpg

e6a7ccb62988a96amed.jpg

beb1b261cd19deb1med.jpg

555f694a31fe923amed.jpg

2f36cfccc0f2e5e5med.jpg

33542a2761f77555med.jpg

Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.